just det jag, det är ju torsdag!

Höll på att glömma att det ju byter graviditetsvecka idag också, ett tecken på att jag varit gravid en tid? I början räknade jag dagar och var helt på det klara i exakt vilken vecka och vilken dag jag är. Nu måste jag fundera efter och ibland till och med kolla på telefonen i vilken vecka jag är :p För varje dag som går längtar jag mer och mer efter vad som komma skall efter denna graviditet. Men tillbaka till den nya veckan, idag går vi då in i v 36 (35+0) vilket betyder att det är 5 veckor kvar tills vi har beräknat <3


Nu väger bebisen ungefär 2,4 kg och är cirka 46 cm lång. Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på magen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.

Denna vecka kan bebisen stoltsera med fingernaglar och ett par fullt fungerande njurar. Levern kan nu också bryta ner en del avfallsprodukter.


Nu är det mycket mindre fostervatten och du har förmodligen lagt på dig mellan elva och 14 kg. Din navel har också sträckts och sticker förmodligen ut. Eventuellt känner du dig
andfådd nu när livmodern har växt så att dess ovandel sticker upp i bröstkorgen. Du kan också ha fått matsmältningsproblem av samma orsak.

Pröva att stå på alla fyra för att avlasta ryggen och titta i vårt fotogalleri hur man lindrar
värk och spänning i slutet av graviditeten. Fortsätt dricka mycket vatten även om du behöver kissa så ofta att du lika gärna skulle kunna flytta in på toa – bebisen behöver denna vätska. Däremot kan det vara klokt att dra ner på urindrivande drycker som té och kaffe.

länk


Jag tänker inte klaga, men konstatera att NU börjar det bli tungt. Fogarna värker och det är jobbigt att kliva i och ut bilen, soffan och sängen. Nu börjar jag förstå HUR svårt det kan vara att sätta på sig ett par strumpor och hur sur man blir då fötterna är så svällda att skorna inte går på. Mina älskade vans har fått flytta in i skåpet nu, de går inte på mina svullna fötter mera :( Men annors trivs jag nog ännu ett tag, känner att jag nog behöver dessa veckor för att förbereda mig för förlossningen och första tiden med bebben :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0