Kanske lite diskussion

Igår gav svärmor en artikel till mej, den var från HBL (hufvudstadsbladet). Har försökt hitta artikeln på nätet, men tyvärr hittar jag den inte. Om ni har tillgång till gårdagens HBL rekomenderar jag att ni läser igenom artikel, den är på sidan 8. Artikeln handlar om samma person som jag skrev om tidigare, docenten i småbarnspedagogik Marjatta Kalliala. Men i denna artikel talades det mera om det är rätt att socionomer och pedagogie kandidater skall ha samma behörighet. Man påpekar i artikeln att båda behövs men ifrågasätter om båda skall ha samma behörighet och samma titel.

Personligen tycker jag att artikeln var väldigt intressant. Jag tror att det är bra att det debateras om denna sak. En bra frågeställnign som de har i artikeln är hur det kan vara möjligt att en socionom behöver läsa 60 studiepoäng i socialpedagogik för att bli behörig barnträdgårdslärare medans en pedagogie kandidat skall läsa det tredubbla alltså 180 studiepoäng.

" Om sextion studiepoäng är tillräckligt, varför behöver då pedagogie kandidaterna det tredubble. Och om 60 poäng inte är nog, hur kan mängden ge samma kompetens som 180 studiepoäng från universitetet"?

Citat från artikeln.

I artikeln skriver man också om att det ultimata teamet skulle vara en pedagogie kandidat och en socionom, eftersom de besitter kunskap om olika områden. Det tror jag också på, att man skulle jobba i ett mångprofessionellt team. Det gynnar alla!

Kom gärna med spontana reaktioner! Det finns inget rätt eller fel, men olika åsikter är alltid intressant. Med tanke på att jag kommer att jobba som socionom YH med barnträdgårdslärarbehörighet tycker jag att det är extra intressant att se hur andra människor tänker :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0