Färdig bebbe v 38 (37+0)

Så var det cirka tre veckor kvar tills bebben är beräknad, som mest borde det vara 5 veckor kvar innan vi får träffa honom <3 Men hoppas på att han kommer innan, eftersom jag själv vägde över 4,2 kg då jag föddes så väntar jag mig att vår kille också blir lite åt det större laget. Fast anton var liten, mindre än jag i alla fall så så hoppas att bebben får antons gener. Längtar så efter att vi skall få träffa bebben som bökar runt där inne i magen, lära känna honom och bara njuta av varandra.


Nu väger bebisen kring 2,8 kg och är nästan 49 cm lång. Bebisens huvud ligger nu förmodligen nere i ditt bäcken och skyddas av den omgivande benstrukturen. Detta ger benen och underkroppen mer plats att växa.

Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är upp till 3,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar med blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls. A propos hår, så har nu det mesta av den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och som din bebis haft sedan 26 veckor försvunnit, liksom det mesta av fosterfettet (vernix caseosa). Bebisen sväljer detta, liksom andra avsöndringar, och lagrar dem i tarmarna. Detta kommer att bli bebisens första bajs, som kallas barnbeck (eller mekonium).

länk

Annors mår jag väl som man skall, börjar känna av foglossning mer och mer. Tackar högre makter för att jag inte fått foglossning innan. Det är väldigt trist då typ alla rörelser man gör, gör ont. Men jag överlever med vetskapen att det ju faktiskt närmar sig slutet av denna graviditet. Börjar känna mig nervös inför förlossningen, samtidigt som ett lugn sprider sig i mig. Att jag börjar få sammandragningar mer eller mindre varje dag gör ju också att jag inser att det närmar sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0