måste blanda mej lite, och säga vad JAG tycker

denna länk kommer från Åbo Underrättelsers hemsidan, klicka här för att läsa hela artikeln. Artikeln handlar om att dagisverksamheten går på de vuxnas vilkor istället för att se till barnens. Och om att den pedagogiska verksamgeten minskar.

Några utdrag från artikeln:

"Småbarnspedagogiken i Finland har negligerats till den grad att tiden som barn tillbringar på dagis i värsta fall bara går ut på meningslöst häng. Det anser docenten i småbarnspedagogik Marjatta Kalliala på institutionen för lärarutbildning vid Helsingfors universitet."

 

"På grund av de stora skillnaderna i utbildningsnivå bland personalen tonar man ut skillnaderna i kunskaper för att undvika gräl och maktkamper."

Nu måste jag ju skriva något om detta eftersom det ändå antagligen är mitt kommande yrke. I artikeln talar man mycket om att barnen inte längre har tillräckligt med pedagogisk verksamhet på dagis, det är inget fel med fri lek men den måste ju varvas med olika pedagogiska verksamheter för att barnen skall få något ut av den. Dagis verksamheten i Finland skall vara mer än att barnen får äta, vila och vara utomhus. Enligt Kalliala beror det då till en viss del på den stora skillnaden på utbildningsnivån som pedagogerna på dagiset har. Där finns ju allt från närvårdare till barnträdgårdslärare och socionomer (som jag själv studerar till nu).

Så som jag uppfattar det är alltså problemet det att alla skall göra samma sak, och då måste ju de med högre utbildning "sänka sig" till de med lägre utbildnings nivå. Vem lider av detta? JO barnen såklart, dessutom är det ju väldigt onödigt att det överhuvudtaget utbildas barnträdgårdslärare om alla ändå sist och slutligen jobbar som närvårdare. Enda skillnaden är då lönen. NU vet jag att det inte går till så på alla dagisar, men om detta är den generella utvecklingen på dagis så går vi ju bakåt! Vi måste ju se vad var och en har för kunskaper, alla kommer från olika utbildningsprogram och alla har bra saker med sig i bagaget.

Att det är skillnad på utbildningen för barnträdgårdslärare och socionomer med barnträdgårdslärar behörighet är ju en självklarhet, iaf enligt mig. Socionomerna får ju en mycket bredare utbildning, som socionom kan man jobba med en massa olika sorters människor, allt från barn till åldringar. Medans man som pedagogiekandidat från pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi endast är behörig att arbeta som barnträdgårdslärare på dagis, med barn. Jag tänker inte påstå att någon dera är bättre eller sämre, det får var och en avgöra. MEN båda behövs! Precis lika mycket.

Personligen skulle jag hellre ha blivit barnträdgårdslärare och inte socionom YH, men eftersom utbildningen bara ordnas i Jakobstad går det inte riktigt. Gick ju där ifjol men fick helt enkelt lov att flytta hem tillbaka, mådde psykiskt dåligt och saknade anton. Jag saknar nog den utbildningen eftersom den var anpassad till just det som JAG vill jobba med. Efter ett "år" i Jeppis och ett "år" i Novia kan jag konstatera att det är en viss skillnad på utbildnings nivån, på gott och på ont. Nu har vi mycket mera praktiska övningar och mera praktik men jag saknar pedagogiken och psykologin.

Personligen tycker jag att skolorna skulle kunna sluta upp med att klaga på varandra, efter att ha gått i båda skolorna har man ju hört allt från båda sidorna. I Jeppis talade man om socionomer som mindre "riktiga" barnträdgårdslärare och i Novia pratar man om hur dåligt det är då man har så lite praktik och då man har en utbildning som bara inriktar sig på barnet. Skulle man inte kunna samarbeta ist? inse att båda är bra men på OLIKA sätt, och dra nytta av varandras kunskaper?

Många pedagoger på dagis tar säkert illa upp för en sånhän artikel, men jag tycker att de e bra att någon vågar belysa problemen. Det handlar ju inte om att kritisera någon personligen, men vi måste ju utvecklas och bli bättre helatiden. Går vi bara i samma spår finns inte heller möjligheten till utveckling. Jag tror att alla försöker göra sitt bästa, att de med högre utbildning inte vill gå på jobb med en jag kan mera attityd utan istället försöker hålla sig till sån kunskap som alla har?!? jag VET inte, men jag kan tänka mej att de KAN vara så. Men för barnens bästa måste vi våga visa vad vi KAN, och vad vi lärt oss.

Jag skulle kunna skriva massor ännu om detta, men jag tror att jag sätter punkt här. Ber om ursäkt för ett långt inlägg och beundrar er om ni orkat läsa igenom hela. Kommentera gärna med era åsikter, dethär är ju bara min åsikt. En första års socionom studerande :) jag VET att det finns många som är smartare än jag och som har MASSOR mera erfarenhet än jag. Utgick ju nu från artikeln och av de erfarenheter av utbildningarna som jag hittills fått.

Kommentarer
Postat av: Mimmi

jättebra reflekterat å skriva Malin! fundera no en stund på om jag å sko skriv, men had int tid elär ork att byri funder ut.. å allti ere jo nan som tar illa åpp, som do sejr :/

men tycker he e jättebra att do kan säg ur "bådas" synvinklar, å he e sant att båda behövs, så vaför int slå ihop på na sätt så att e gynnar allas bästa??

2012-02-23 @ 13:32:22
URL: http://www.mariaheikkila.blogspot.com
Postat av: Malin

Tack för kommentaren! jag tror att det är en nödvändig diskussion, även om folk blir sura och tar illa upp. Ingen är ju bättre eller sämre, vi är bara olika! :)

2012-02-23 @ 13:47:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0