Kön och genus

Sitter  och läser en bok om hur barnen gör kön, vi ska ha me den i vårt pararbete om barns lek. De e ju en fråga som ofta är på tapeten, är det okej med flick- och pojkkläder?är det okej att flickor har pojkkläder och vice versa. Jag själv är ganska så trångsynt då det gäller denna fråga. OM andra vill klä sina pojkar i rosa glitter och hello kitty så e de hlet okej, MEN vår killen kommer nog inte att ha några klänningar, kjolar eller hello kitty i sitt klädskåp. (hatar hello kitty på både flickor och pojkar) Jag tycker att unisex kläder är bra, kläder i stil med PolarnOchPyret, randiga i fina glada färger. Det är ju också bra med tanke på kommande syskon, om vår lillakille får en lillasyster så e de ju bra att det finns kläder som också hon kan använda.


denhär tycker jag att passar lika bra till en tjej som till vår kille <3

En sak som jag själv också tycker, men som irriterar mig lite är att de e coolt om flickor vill ha bilar på sin blus. Men de e "fjolligt" om en pojke vill ha rosa glitter på sin blus. Pappor kan stolt säga att "min flicka är en poikatyttö (pojk-flicka)" men ja har då aldrig hör någon pappa eller mamma för den delen som stolt skulle säga att min pojke är en riktigt flickpojke. Det är ganska intressant att de e okejj för flickor att vilja vara som pojkar men inte tvärtom.

Jag tycker själv att det inte har så stor skillnad med VAD barnen leker med, bilar dockor eller monster själva leksaken gör inte könet. Jag tycker att de e bra att också pojkar gullar med dockor och att flickor kör rally. Men dehär med kläder har jag svårt med, förstår inte varför pojkar skulle ha klänning eller kjol?!? det känns lite som att de e bara för att. Bara för att bevisa att jag minsan tillåter mitt barn att vara helt sig själv. Vår kille får vara vem han vill MEN jag kommer nog att välja kläderna. Sen e de klart att pojkar med äldre systrar säkert lättare får upp intresset för klänningar och kjolar eftersom det finns hemma. Jag tror ju inte att det egentligen har någon skillnad för hur barnet blir som vuxet, men efter att ha jobbat på dagis har jag sett hur jäkligt elaka barn är. Också syster kom ihåg hur dom hade retat en pojke som hade strumpbyxor, "för de e ju bara flickor som har de".

Hur tänker och tycker ni? jag tror att detta är en större diskussion i vårt kära granland men nog kan man diskutera de i finland också. Så kommentera gärna och berätta hur NI tänker

Kommentarer
Postat av: Ica

Jag har inte för sååå länge sedan diskuterat detta med min finfina vän Joanna, och hon förklarade sin åsikt (och jag håller helt med) väldigt bra på sin blogg så kolla in detta: http://joanna.papper.fi/2012/01/11/annu-om-det-har-med-genus/

2012-02-07 @ 16:36:48
Postat av: malin

tack för kommentaren, intressant inlägg av joanna :) hon verkar vara lite mera öppen sinnad än vad jag själv är :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0