vecka 39

Så går vi in i ytterligare en vecka, nu är vi inne i vecka 39 (38+0). Det betyder att det är 2 veckor eller 14 dagar kvar tills bebbebus är beräknad. Det betyder också att det är max ca 4 veckor kvar tills vi får träffa vår pojke. Inatt har jag drömt mycket om honom, första drömmen på länge som jag verkligen såg honom. Jag såg hans ansikte och allt var bara bra. Men tillbaka till den nya veckan nu. Här kommer lite info, som vanligt är både bilden och texten lånad från babycenter.se


Är det möjligt att veta om man väntar en pojke eller en flicka, om man inte sett det på ultraljud? En ledtråd är vikten - pojkar tenderar att vara något större än flickor. I vecka 39 väger bebisar mellan 3 kg och 3,2kg, men fortsätter bygga upp det lager underhudsfett som hjälper till att hålla dem varma utanför livmodern.

Bebisens inre organ finns på plats, men lungorna tar längst tid att utvecklas färdigt. Även efter födelsen kan det ta några timmar innan andningsrytmen etableras. När bebisen precis är född kommer man att undersöka den och bedöma resultatet enligt
Apgar-skalan.

Undrar du vilken ögonfärg ditt barn kommer att ha? De flesta kaukasiska barn föds med mörkblå ögon och den ögonfärg de så småningom kommer att få, vare sig det är bruna, gröna, gråa eller blå ögon, inte visar sig förrän efter flera veckor eller t o m månader. Ditt barns ögonfärg vid förlossningen kommer att förändras i kontakt med ljus. De flesta barn av afrikanskt eller asiatiskt ursprung har mörkgrå eller bruna ögon vid födseln, men den exakta nyansen visar sig inte förrän efter sex månader till ett år.


Hur mår jag då? Som vanligt skulle jag påstå. Längtar efter nästa skede med skräckblandad förtjusning, men njuter också av den sista tiden som jag och anton har tillsammans på tumis. Det är inte så tungt att vara höggravid som jag trott, det är klart att det stramar lite här och värker lite där men sådär i det stora hela så känns det okej. Speciellt nu efter att killen sjunkit ner ordentligt. Magen är liksom inte upp till hakan mera, det går att både andas och äta vilket är väldigt skönt. Får se hur många av sånhäna ny graviditetsvecka jag hinner skriva ännu innan jag får börja skriva om bebbens veckor istället. Åååå jag längtar så <3

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh vi har BF på samma dag då :) har också "bara" 14 dagar kvar. Känns som en evighet :P

2012-05-10 @ 07:43:55
URL: http://frokenandersson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0